søndag den 28. april 2019

Ole Wich - Listamakari í Vágs kommunu



Jeg vil i maj måned være tilknyttet Vágs kommuna som “kommunekunstner”, hvor jeg i samarbejde med kommunens borgere, erhverv og administration vil udforske og vise hvordan kunst kan bidrage til at forbedre de visuelle udtryk og gøre de offentlige rum i kommunen mere oplevelsesrige. Projektet er financieret af Mentanargrunnur Landsins, Vágs kommuna og andre lokale sponsorer.
Jeg har gennem nogle år været LIstaSAmbands Føroyas bestyrelsesmedlem på »Ítróttaháskúlin í Suðuroy« og har i den forbindelse ofte været i dialog med folk fra Vági om muligheder for tilstedeværelsen af kunst i det offentlige rum i bygden. I samarbejde med Vágs kommunu ansøgte jeg derfor Mentanargrunnur Landsins om financiering af et arbejdsophold som kunstner i Vágs kommune og blev bevilliget 1 måneds ophold i bygden.

Kunst er ikke kun dyre bronzeskulpturer, fine maleriudstillinger og smarte arrangementer sat op i byernes udstillingsrum eller præsenteret højtidelige mindesmærker. Jeg vil vise at kunstnerisk udtryk kan også vokse ud af den dagligdag, som udkantsområdernes bygdebefolkning lever og deler. 
Derfor vil dette kunstprojekt vil gå i direkte dialog med stedet og lokalbefolkningen og derigennem finde nye udtryk, der kan interagere og samtidig vedkomme almindelige mennesker i deres dagligdag. Yderligere må kunstaktiviteterne gerne rejse en debat om hvad kunst kan gøre for et lokalområde. 

Jeg skriver gennem mit ophold i Vági om mine iagttagelser i bygden og hvordan arbejdet skrider frem på min Facebookprofil og her på bloggen.

# Ole Wich - Listamakari í Vágs kommunu - 2019.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar